Coating Proces

Posted on Posted in Dutch

Click here to read the article in English!

Op hoge snelheden bestaat maar liefst 70 procent van de weerstand uit luchtweerstand, daarom is een goede coating belangrijk. De lagen moeten dun worden aangebracht om zowel gewicht te besparen als de aerodynamische vorm intact te houden. Er wordt een lak gebruikt die zo glad mogelijk is om de weerstand te minimaliseren.

We kijken samen naar de eisen van de lak, waarbij bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur van de Nevadawoestijn een grote rol speelt. Vervolgens wordt de lak aangebracht in het Cromax trainingscentrum. De voorbereiding en het aanbrengen van de lak neemt een week in beslag, waarbij verschillende lagen worden aangebracht die elk een functie hebben en een droogtijd waar rekening mee gehouden moet worden.

De plamuur wordt aangebracht op de kap van de VeloX 9

Als eerste wordt de carbon sealer (U190 Carbon Fiber Sealer) aangebracht op de kap waarmee de kleine, poreuze gaten in het koolstofvezel worden opgevuld. Nadat deze eerste laag gedroogd is, kan er geplamuurd worden.  Door te plamuren worden de oneffenheden in de kap weggewerkt, zodat de lijnen in het ontwerp strak lopen en de kap glad is. De plamuur wordt met grote precisie met de hand aangebracht op het koolstofvezel, waarbij de jarenlange ervaring van de Cromax technici voor het nauwkeurige resultaat zorgt. Er moet namelijk op gevoel beoordeeld worden waar de plamuur komt en met welke hoeveelheid. Door te kijken naar de vorm van de kap en hoe bijvoorbeeld waterdruppels over het oppervlakte lopen, en deze vervolgens fijn op te schuren, zodat het resultaat glad wordt.

De lak wordt aangebracht op de VeloX 9

Hierna wordt de 2k grondverf aangebracht op de kap. Er is gekozen de LE2001 LE Primer Plus. De grondverf dekt de plamuur af en vult de kleine krasjes op die zich nog op het oppervlak van de kap kunnen bevinden. Deze grondverflaag wordt vervolgens na een nacht drogen in het Cromax trainingscentrum opgeschuurd. De lak kan nu bijna worden aangebracht! Eerst wordt de kap nog met een dun laagje NS2602 Non Sanding Primer Surfacer afgewerkt: deze laag zorgt dat de coating overal dezelfde dekking krijgt en dat stukjes oppervlakte waar te diep is geschuurd (en de plamuur weer bloot ligt) weer bedekt worden.

De primer hoeft maar een half uurtje te drogen, dus er kan snel gespoten worden. Eerst wordt de lak (Imron Fleet Line Elite 3.5 VOC 2K PU Topcoat, Ral 9016 Verkehrsweiss) aangebracht welke de VeloX zijn kenmerkende witte kleur geeft. Onze race vindt plaats in de woestijn, waardoor hitte een belangrijke rol speelt. Een witte kap reflecteert de meeste hitte, wat prettig is voor Rosa en Jennifer die in de kap zitten.

Het resultaat: een gelakte VeloX 9!

Hierna kan de wrap worden aangebracht waar het design en onze partners op te zien zijn. Deze wrap is een soort dunne sticker die op de kap wordt geplakt. Ten slotte wordt de laatste laag aangebracht: is De CC6500 High Performance VOC Clear is de blanke (transparante) lak die een uitstekend resultaat levert met een hoogglanzende afwerking. Dit is de laag die uiteindelijk in contact is met de lucht: hoe gladder deze lak, hoe minder luchtweerstand onze VeloX ervaart en hoe sneller Rosa en Jennifer kunnen fietsen!