Studenten winnen wereldkampioenschap snelfietsen door 120 km/u te fietsen met hightech ligfiets

Posted on Posted in press releases, What's going on

Wielrenster Lieke de Cock heeft afgelopen zondag het wereldkampioenschap snelfietsen gewonnen door eerder in de week met 120 km/u door de Nevadawoestijn in Amerika te fietsen. Dit deed ze in de VeloX 8 van het Human Power Team, een aerodynamische hightech ligfiets ontworpen en gebouwd door studenten van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam.

Het studententeam deed deze week mee aan de World Human Powered Speed Challenge, een internationale competitie waarin snelle aerodynamische fietsen en topsporters strijden om de hoogste snelheid. Atletes Lieke en Jennifer raceten voor de Delftse en Amsterdamse studenten in de categorie vrouwen en wonnen het wereldkampioenschap door eerste en tweede te worden.


120 km/u
“Het is echt heel gaaf om zo snel te fietsen”, vertelt Lieke. “Net alsof je over de weg heen vliegt”. Met een snelheid van 120 km/u wint ze de World Human Powered Speed Challenge. “De omstandigheden hier in de Nevadawoestijn zijn ideaal voor hoge snelheden. We racen namelijk op een kaarsrechte weg van 10 km lang en er is weinig luchtweerstand tegen de fiets vanwege de lage luchtdichtheid in het woestijngebied op 1300 meter hoogte.”, legt de Cock uit. “De gemiddelde snelheid over de laatste 200 meter telt. Dan gooi je alles eruit wat je hebt en focus je puur op snelheid. Voordat ik het wist fietste ik harder dan ooit”. Ook haar teamgenoot Jennifer Breet fietste razend hard, en haalde met een snelheid van 117 km/u de 2e plek. Met deze snelheden kwam het team heel erg dicht in de buurt van het wereldrecord voor vrouwen, dat momenteel op naam staat van de Française Barbara Buatois met 121,8 km/u.

 

Tegenslagen

Het bleef tot aan het einde spannend voor het team of ze überhaupt wel mee konden doen aan de wedstrijd. Problemen bij de douane zorgden ervoor dat de zending werd tegengehouden. Uiteindelijk kwam de fiets te laat aan om een laatste hoogtetraining in Californië optimaal te kunnen benutten. Aangekomen in Battle Mountain stond het team voor de verrassing dat het team dat het huidige mannen record verdedigt dit jaar als concurrent meedoet in de vrouwen categorie. Ook kwam het team tijdens de kwalificaties achter een technische fout. Het communicatiesysteem werkte niet naar behoren in de Nevadawoestijn waardoor de coaches geen instructies konden doorgeven aan de atleten. De atleten hadden ook last van veel wind, wat niet alleen de fiets uit balans kan brengen maar ook een poging ongeldig kan verklaren. “Aan het begin van het jaar hebben we een doel voor het team gezet: Het wereldsnelheidsrecord voor vrouwen breken. We zijn waanzinnig dichtbij gekomen. Helaas blijft het topsport en zit het soms allemaal niet mee. Toch ben ik enorm trots op alle teamleden en de atleten dat ze ondanks alle tegenslagen er alles aan deden deze problemen op te lossen. We zijn dan ook ontzettend blij dat we door dit doorzettingsvermogen wereldkampioen zijn geworden. Volgend jaar zijn wij terug om het het wereldrecord weer op Nederlandse naam te krijgen!”, vertelt Stephanie Wiechers, student Lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en teamleider van het Human Power Team Delft en Amsterdam.

 

Mens en Techniek

De combinatie van mens en techniek maakt een snelheid van 120 km/u mogelijk. “Onze atleten Lieke en Jennifer zijn door de studenten van VU Amsterdam getraind als echte Olympische atleten met individuele trainingsschema’s, speciale voeding en zelfs virtual reality ervaringen. De rensters in topvorm krijgen was echter niet genoeg.”, Zegt Wiechers. “Luchtweerstand is de grootste uitdaging voor snelheid. De studenten van de TU Delft hebben er dit jaar daarom ook alles aan gedaan om de ligfiets zo aerodynamisch en zo klein mogelijk te maken. Zij deden dit door een extreem aerodynamische kap voor de fiets te ontwikkelen, die om het lichaam van de atleet ontworpen is. De atleten zijn daarvoor uitvoerig 3D gescand in een lab van de TU Delft. De kap heeft een speciale coating die niet alleen beschermt, maar ook door de extreem gladde eigenschappen voor minder weerstand zorgt waardoor de fiets optimaal kan presteren.

 

Bewegende tandwielen
Er is veel ruimte bespaard in de fiets door een nieuw ontwerp van het schakelsysteem. “In een normale fiets beweegt je ketting wanneer je schakelt naar een andere versnelling, maar bij ons bewegen juist de tandwielen. Dit zorgt ervoor dat de ketting altijd in een rechte lijn blijft waardoor er minder wrijving is in de ketting dan bij een normale racefiets.” vertelt Thijs Bon, Chief Engineer van het Human Power Team.

 

Toekomst

Sinds 2010 ontwerpt en bouwt het Human Power Team Delft & Amsterdam snelle ligfietsen. In 2013 verbrak het team het wereldrecord voor mannen met 133,8 km/u. Het wereldrecord voor vrouwen is echter nog nooit in handen van het team geweest. Volgend jaar zal een nieuw team studenten, met ook een nieuwe ligfiets, de strijd aangaan om eindelijk het wereldrecord voor vrouwen op Nederlandse naam te krijgen. “We hebben er vertrouwen in dat we met de kennis van dit jaar, volgend jaar nog sterker aan de start van de World Human Powered Speed Challenge zullen staan”

 

© Bas de Meijer