Zijn dit straks de snelste vrouwen ter wereld?

Posted on Posted in press releases, Uncategorized, What's going on

Met 122 kilometer per uur over de snelweg. Klinkt niet ongebruikelijk. Totdat je bedenkt dat we het hier over een fiets hebben.

Aanstaande zondag racen twee fietsers over de A270 tussen Helmond en Nuenen. Ze zitten niet zomaar op een racefiets, maar op de VeloX 7, ontworpen door het Human Power Team, bestaande uit studenten van de Vrije Universieit (VU) Amsterdam en de Technische Universiteit (TU) Delft. De race is een generale repetitie voor de World Human Powered Speed Challenge, over een maand.

Met de VeloX 7 doen de studenten mee aan die wedstrijd, in de Verenigde Staten. Teams van over de hele wereld proberen elkaar de loef af te steken als het gaat om snelheid. Kort gezegd: wie ontwerpt de snelste, meest aerodynamische fiets?

Maar, 'je fietst niet alleen zo snel dankzij een snelle fiets', legt teammanager Emiel de Boer uit. ,,De fietser is minstens zo belangrijk. Het gaat echt om de combinatie van mens en techniek.,,

Voormalig Nederlands kampioen wielrennen Iris Slappendel is aanstaande zondag een van de twee fietsers. ,,Ik ben niet vies van een beetje uitdaging, dus toen het Human Power Team mij afgelopen oktober benaderde was mijn interesse al snel gewekt,,, schrijft Slappendel op haar blog.

De andere renner is Aniek Rooderkerken. Zij plaatse zich door middel van selectie. Rooderkerken is een fanatiekeling op Strava, een digitaal platform waarop wielerliefhebbers hun eigen fietsactiviteiten kunnen bijhouden. Deze maand tikte ze al de 500 kilometer aan.

121,81 kilometer per uur

Voor mannen staat het record momenteel op 144 kilomter per uur. Vrouwen moeten harder dan 121,81 kilometer per uur fietsen om de huidige snelste tijd te verbrijzelen. Met Slappendel en Rooderkerken richt het Human Power Team zich dit jaar dus uitsluitend op het wereldrecord bij de vrouwen. ,,Dat vind ik natuurlijk een heel goed idee, helemaal in een tijd waarin vrouwenwielrennen zo in opkomst is'', aldus Slappendel.

Qua 'mens' zit het dus wel goed. Nu de techniek nog. Zondag is een generale repetitie. De hoop is dat de rensters dan rond de 80 kilometer per uur uitkomen. ,,122 kilometer per uur zal het nog niet worden, maar dit is een goede gelegenheid om de laatste verbeterpunten te vinden'', zegt De Boer.

De World Human Powered Speed Challenge begint op 11 september in Battle Mountain, Nevada.

Zonder raam

Naam: Arianne Schiereck

Leeftijd: 21

Komt uit: Haarlem

Functie: Shell Engineer

Ons doel is de buitenkant van de fiets zo aerodynamisch mogelijk te maken. Hij heeft bijvoorbeeld geen raam, want zo'n ribbeltje vangt wind. De renners kijken via een camera op de weg. Best lastig om dan je evenwicht te bewaren, maar daar trainen ze ook op.

Vette ervaring

Naam: Frederique Oosterbaan

Leeftijd: 20

Komt uit: Bergen (NH)

Functie: Structure Engineer

Als Structure Engineer zorg ik ervoor dat alle frame-onderdelen veilig en sterk genoeg zijn. Bij eerdere tests bleek dat dat al best goed gelukt is! Deelnemen aan het Human Power Team is een hele vette ervaring. Een mooie aanvulling op mijn studie Werktuigbouwkunde.

'Vol op vrouw'

Naam: Saskia Balledux

Leeftijd: 23

Komt uit: Alphen a/d Rijn

Functie: Chief Research

Hoe kunnen we de renners zo optimaal mogelijk voorbereiden op de wedstrijd? Als bewegingswetenschapper hou ik mij daarmee bezig. Mooi dat we ons dit jaar vol op de vrouwen richten. We willen laten zien dat zij ook superhard kunnen fietsen!

