Generale repetitie Velox7 op A270

Posted on Posted in press releases, Uncategorized, What's going on

Zondag 13 augustus stellen Iris Slappendel en Aniek Rooderkerken de VeloX 7 op de proef op de snelweg A270 van Helmond naar Nuenen. Mikkend op 80 km/u zal het de generale repetitie zijn op hoge snelheid!

Het Human Power Team, een studentenproject van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam, test op zondag 13 augustus hun nieuwste aerodynamische ligfiets: de VeloX 7. Fietsers Iris Slappendel en Aniek Rooderkerken gaan in Brabant de A270 op om de door de studenten ontworpen en gebouwde fiets op de proef te stellen. De snelweg tussen Helmond en Nuenen wordt voor de race afgezet.

Op zondag 13 augustus wordt van 8:00 tot 12:00 uur vier keer een traject van 5 kilometer afgelegd op de A270 tussen Helmond en Nuenen.

''Na een jaar ontwerpen, bouwen en trainen, is dit het belangrijkste testmoment voor onze wereldrecordpoging in de Nevadawoestijn komende september. Daar hopen onze rensters Aniek Rooderkerken en Iris Slappendel met een snelheid van 122 km/u te fietsen en zo een nieuw wereldsnelheidsrecord fietsen voor vrouwen te vestigen'', zegt Emiel de Boer, teammanager van het Human Power Team en student werktuigbouwkunde aan de TU Delft.

Hightech fiets
Dat zo'n snelheid mogelijk is komt vooral door het gestroomlijnde ontwerp van de VeloX. ''Op een gewone fiets wordt je sterk afgeremd door de wind'', legt de Boer uit. Het team heeft zich dit jaar dan ook extra ingezet om de luchtweerstand te beperken. ''Er is maandenlang ontworpen om de fiets volledig op maat van de atleten zo aerodynamisch mogelijk te maken. Dit is hierdoor de kleinste fiets die we ooit hebben gebouwd''. De fiets vertoont gelijkenissen met de vorm van een kogel en heeft bijvoorbeeld geen raam - want dat is aerodynamisch funest.

Human Power Team
''Je fietst niet alleen zo snel dankzij een snelle fiets'', zegt de Boer. ''De fietser is minstens zo belangrijk. Het gaat echt om de combinatie van mens en techniek''. De samenwerking tussen studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de technische studenten van de TU Delft ziet het team als voorwaarde voor succes.

Generale repetitie
Met de test op de snelweg zal voor het eerst een snelheid van boven de 60 km/u worden gehaald. ''122 km/u zal het nog niet worden, maar dit is voor het team vooral een goede gelegenheid om de laatste verbeterpunten te vinden'', aldus de Boer. Om goed op snelheid te komen is een lange en rechte weg nodig. Daarom is gekozen om te testen op de A270.